BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 30 April 2009

Tajam ke mata pedang tu...


......

haha...pe kena mengena ngn tajuk tu ek...ntah la...perumpamaan je kot...tp tul la tu kn...kata2 lbh tajam lg dr mata pedang... sakitnye aku ditikam oleh kata2 seorg sahabat ku smlm...apa pn thanks la ats ceramah u smlm tu...x kisah pn...i ske dgr...tp kne ubah skit kot cara nk menegur org tu...kalu silap org maybe dia leh wat lg membenci...

tringat time2 blaja dulu...geng2 surau dan geng2 brutal...aku lak jnis 2 alam...hahah...geng surau aku msk,geng brutal pn aku join...so kalu nk wat jht sgt pn x leh la sbb nati apa kata kwn aku yg geng surau tu lak kn... so aku tgk kadang2 geng2 surau ni t'lampau radikal la dlm m'beri nasihat pd geng2 brutal ni...fahaman diaorg lain ngn org alim ni...

so di sini la perlu kite main cara psychology...kadang2 kamu join gk la lepak ngn diaorg,tgk cara diaorg,lps tu dh rasa cm rasi skit br la slow2 ckp apa btul,apa x btul dgn cara yg plg lembut dan x trasa hati...
aku ckp melalui pengalaman je...x tau la btul ke x pe aku ckp ni...so cm ckp amir raja lawak yg x lawak tu
i'm sorry....





1 comments:

Nurfarahin Shamsudin berkata...

cara rasulullah mentarbiah para sahabat ada dua cara...
1. menyampaikan berita tentang syurga dan perkara yang menggembirakan supaya umatnya fastabiqul khairat (berlumba2 membuat kebaikan)
2. mengingatkan akan azab neraka yang sangat pedih supaya umatnya takut melakukan dosa.

kat sini, kita tengok contoh teladan kita, turut menggunakan kaedah yang dikatakan syadid (keras) dengan mengingatkan sahabat tentang azab. mungkin bagi pendapat saya yang dhaif ni, tiada persoalan dalam apa yang di 'perkatakan' dalam entry kali ni. mungkin itu cara yang terbaik untuk menegur sahabat. dan mungkin juga tak.

betul, dalam berdakwah antara elemen yang ditekankan adalah bijaksana. tidak saya nafikan. mungkin aspek ini juga perlu diambil kira andaikata, berlembut bukan cara yang praktikal.

ijazah pengalaman lebih berharga dan bermutu kerana kita sendiri yang mengalami keadaan tersebut. tapi, landaskan la pengalaman itu dengn dalil-dalil yang sahih yakni al-quran dan al-hadis...

jeng3...

p.s: sekadar pendapat.. ^^